Bills, Bills, Bills...

Door Bl@ckbird op vrijdag 4 maart 2016 18:00 - Reacties (15)
Categorie: Fladderen.., Views: 4.364



Regelmatig krijg ik de vraag wat het nou kost: Zo’n vliegbrevet.. De goedkoopst manier om te vliegen is lid worden van een zweefvlieg club. Voor zo’n 70 euro per maand ben je lid en binnen 2 jaar kan je een zweefvliegbrevet halen.



Zweven vind ik de meest pure vorm van vliegen, maar je hebt een heel team nodig om in de lucht te komen. (Dat is dan weer erg gezellig.) Om grotere afstanden te overbruggen maken zweefvliegers gebruik van opstijgende lucht (thermiek). Bij zweefvliegen ben je dus erg afhankelijk van het weer. Even naar Texel voor een kopje koffie, naar Zeeland voor mosselen of naar Duitsland voor een hamburger is er met zweven niet bij.

Net als met veel andere hobby’s, ligt het er met vliegen maar net aan hoeveel geld je wil uitgeven. Met een LAPL brevet mag je éénmotorige vliegtuigen besturen met een maximum gewicht van 2000kg en 4 inzittenden. Wil je extra aantekeningen halen (Flight Instructor of Instrument Rating, vliegen op instrumenten) of als je naar het buitenland wil, dan heb je een PPL brevet nodig. (Private Pilot License).

Aangezien ik in de toekomst misschien iets met aerobatics wil gaan doen (stuntvliegen voor leken) of een vliegtuigje wil huren, ben ik bezig om m’n PPL brevet te halen. Je hebt dan gewoon meer mogelijkheden. Om een PPL brevet te halen moet je rekening houden met 10 tot 15.000 Euro aan kosten. Om je brevet te halen ben je één of twee jaar bezig met vlieglessen en theorie examens, dus dit bedrag hoef je niet in één keer op te hoesten.

Een aantal jaar geleden had ik de mogelijkheid om aerobatics te doen op vliegveld Teuge. Dit was met een voormalig F16 piloot die daarna bij KLM is gaan vliegen. Erg gaaf om te doen! 8) Ik had een vriend gevraagd om met m’n telelens wat foto’s te schieten. Met het naar binnen rollen van de kist in de hangaar toch maar even gevraagd wat dat dan kost.. Zo’n vliegbrevet. Dat is een flink bedrag, maar toen wees die instructeur naar m’n foto apparatuur. ( Wat ook wel prijzig was.) Sommige mensen geven geld uit aan foto apparatuur, sommige mensen hebben een luxe caravan (met grote auto om hem te trekken + winterstalling + een vaste plek op een camping + een inventaris), sommige mensen maken verre reizen, sommige mensen wonen in een groot huis met hoge vaste lasten, sommige mensen roken een pakje sigaretten per dag; Het is een kwestie van waar je prioriteit in het leven aan geeft.

Het probleem van een vliegbrevet is dat je er nogal gretig van wordt :) Naast het standaard vliegen op zicht, kan je aantekeningen halen om op instrumenten te vliegen. (Wat weer een hele opleiding an sich is, plus dat je een kist moet vliegen die voorzien is van navigatieapparatuur en dus duurder is om te vliegen.) Je wil misschien een mooie, persoonlijke headset kopen, of een iPad met Skydemon navigatie software. Of je wil misschien wat met aerobatic gaan doen. Een aardig overzichtje van ratings die je bovenop je PPL kan halen, is hier te vinden.

Een PPL vliegbrevet is 2 jaar geldig. Om een brevet geldig te houden, moet je in de 12 maanden voordat een brevet verloop 12 vlieguren maken. Dit is inclusief een vlieguur met een instructeur die kijkt of alle vaardigheden in orde zijn. Kom je niet aan deze 12 uren, dan moet je een prof-check doen. Dit is een verkort examen.

Om praktijk examen te mogen doen, moet je minimaal 45 uur gevlogen hebben. Sommige mensen hebben meer vlieguren nodig, sommige minder. Maar dan wordt je door je instructeur op pad gestuurd om oefeningen te doen. Het wettelijke minimum is 45 uur. Wat vertraging oplopen is overigens goed mogelijk: Het zicht moet voldoende zijn op te mogen vliegen en zeker tijdens de herfst periode is dit niet altijd het geval. Als je dan een aantal weken niet kan vliegen (vanwege het weer, je werk, vakanties, etc.) kan je makkelijk wat terugvallen en heb je een les nodig om je skills weer op hetzelfde niveau te krijgen. Momenteel heb ik 2 vlieglessen per week gepland en vooral afgelopen november/december zijn redelijk wat lessen uitgevallen vanwege het weer. Gelukkig wordt het lente, de dagen langer en het weer hopelijk beter :)

http://static.tweakers.net/ext/f/TMi3UAwIN5zPXAh7UZiYXaIT/medium.jpg
Thuis kraak helder blauw, maar Lelystad Airport in dichte mist... :|

Ik heb een aandeel in een stichting die twee Diamond DA20 Katana’s heeft. Dit aandeel kost éénmalig zo’n 3300 Euro. Vindt je vliegen niet meer leuk, of wil je een grotere kist vliegen, dan kan je dit aandeel weer verkopen. Per jaar komt er nog zo’n 450 Euro aan stalling en verzekeringskosten bij. Vliegen doe ik voor 88 Euro per vlieguur. (Dus de tijd dat de motor echt draait.) Dit is inclusief brandstof en afschrijving van de motor en propeller. Daarnaast ben je nog wat landingsgeld kwijt. Een lokale landing op Lelystad kost 7,50. Vlieg je naar een ander veld, dan maak je een overland vlucht. Landingsgeld is dan ook hoger. ( 19,25 Euro voor Teuge bijvoorbeeld. ) Hoe zwaar je kist is, hoeveel herrie hij maakt, weekend tarief, dat speelt allemaal mee bij de hoogte van het landingsgeld. Je kan met een sportvliegtuigje zelfs op Schiphol Oost landen, maar het landingsgeld is hier iets van 150 of 200 Euro ofzo.. Duitsland is dan wel lekker goedkoop om op te vliegen. Münster / Osnabrück is een relatief groot, gecontroleerd veld met luchtverkeersleiding en landingsgeld is hier nog geen 7 Euro :)

http://static.tweakers.net/ext/f/Y73SevTvRiI6scuRU3RLcaXi/medium.jpg
Mijn eerste "overlandje naar Vliegveld Teuge.

Wil ik een Diamond DA20 Katana huren bij een commerciële partij, dan ben ik in plaats van 88,- bijvoorbeeld 150,- Euro per uur kwijt. Een tweemotorige Diamond DA42 Twinstar kost bijvoorbeeld 425,- per uur. Een relatief high-end Pitts Special waarmee je aerobatics kan doen, kost 215,- Euro per half uur. Een aandeel in een 4 persoons Diamond DA40 kost 9300,- Euro. Een aandeel in een DA40G met Garmin G1000 glazen cockpit is een paar duizend euro duurder. Bottomline: Hoe groter de kist, hoe zwaarder de motor, hoe meer gadgets (navigatie apparatuur), hoe prijziger het is om het te vliegen. Wil je een kist huren, dan gaat de verhuurder eerst een check-out met je doen, zodat je alle ins-en-outs van de kist leert. En daarna krijg je hem afgetankt mee.

Mijn strategie is een aandeel in een Diamond Katana om gewoon relatief goedkoop te lessen en rond te fladderen als ik klaar ben met lessen. Als ik later iets met aerobatics wil doen, of met meer mensen langere tochten maken, dan kan ik altijd een grotere kist huren. Een brevet halen is vrij prijzig omdat je niet alleen kosten voor het vliegtuig hebt, maar ook je instructeur moet betalen. Met een PPL vliegbrevet mag je jezelf niet commercieel verhuren als piloot. Daarvoor heb je een CPL (Commercial Pilot License ) nodig. Wat wel mag, zijn kosten delen. Dus voor 44 euro pp, plus wat landingsgeld kan ik met een passagier vliegtripjes maken naar binnen- en buitenland. :)

Hopelijk heeft dit verhaal wat duidelijkheid gegeven over de kosten van een vliegbrevet. Heb je vragen of wil je meer weten over het halen van een vliegbrevet, laat dat even hieronder weten in de reacties!

http://static.tweakers.net/ext/f/2eE0TsEJuFXQRQMEYXYYgRBt/medium.jpg
Lekker vliegweer! De politie-heli houdt een oogje in het zeil..

Volgende: Second Solo! 04-'16 Second Solo!
Volgende: First Solo! 02-'16 First Solo!

Reacties


Door Tweakers user spone, vrijdag 4 maart 2016 18:44

Leuke blog, leuk geschreven :)

Door Tweakers user Silent7, vrijdag 4 maart 2016 20:34

Leuke blog.

Stel je nou voor dat je een vliegtuig koopt.
Hoe gaan die controles? (ik zie namelijk er veel "moeten" en "mogen" staan.)

Door Tweakers user mgizmo, zaterdag 5 maart 2016 17:58

Stel nu: Je hebt je PPL en je bent vermogend genoeg om lekker met het gezin (partner, twee kids) op wintersport te gaan met een gehuurde vliegtuig. Je denkt, dag ik ga niet in de auto zitten of in een airbus, maar neem lekker een eigen vlucht. Goed voor je uren en flexibiliteit.
Wat kost je dat als je 7 dagen weg bent?

Moet ik dan denken aan 88 euro per uur x 7 dagen lang (toestel staat immers in innsbruck niets te doen) ? (En dan nog vast ook parkeerkosten in innsbruck).

[Reactie gewijzigd op zaterdag 5 maart 2016 18:04]


Door Tweakers user mashell, zondag 6 maart 2016 11:27

Het enthousiasme voor het vliegen spat van het blog af terwijl het eigenlijk over het kostenplaatje gaat. Dat noem ik nou inspirerend :)

Door Tweakers user Bl@ckbird, zondag 6 maart 2016 23:24

Thx! :)
Silent7 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:34:
Leuke blog.

Stel je nou voor dat je een vliegtuig koopt.
Hoe gaan die controles? (ik zie namelijk er veel "moeten" en "mogen" staan.)
Thx! Het "moeten" en "mogen" slaat vooral op het verkrijgen en geldig houden van je vliegbrevet. Een aandeel in een stichting of kisten huren is de makkelijkste weg, want als je een vliegtuig bezit, zit je ook met periodiek onderhoudt. Na X aantal uur moet een kist onderhoudt hebben en na Y aantal uur moeten propellor en motor vervangen worden. (Hoewel ze technisch gezien misschien nog wel mee kunnen.) Bij een aandeel in een kist of het huren van een kist, wordt dit voor je gedaan. Ben je de eigenaar, dan moet je onderhoudsplanning onderhouden met het onderhoudsbedrijf en alle kosten zijn voor jou. Een Rotax motor van een Katana wordt bijvoorbeeld na 2000 draaiuren vervangen. Het is niet zo als bij een oude diesel auto waar je zonder problemen duizenden kilometers mee kan doorkachelen. (Bij een vliegtuig zou dat kunnen, maar mag wettelijk gezien niet.) Onderhoudskosten zijn dus vrij hoog. (Nog even afgezien van de aanschafkosten.) Tweede handsjes kan je op deze website vinden, als je een kist wil kopen. ;)
mgizmo schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:58:
Stel nu: Je hebt je PPL en je bent vermogend genoeg om lekker met het gezin (partner, twee kids) op wintersport te gaan met een gehuurde vliegtuig. Je denkt, dag ik ga niet in de auto zitten of in een airbus, maar neem lekker een eigen vlucht. Goed voor je uren en flexibiliteit.
Wat kost je dat als je 7 dagen weg bent?

Moet ik dan denken aan 88 euro per uur x 7 dagen lang (toestel staat immers in innsbruck niets te doen) ? (En dan nog vast ook parkeerkosten in innsbruck).
Dat is erg makkelijk gedacht.. :) In een Katana kan je met z'n tweeën zitten en je kan een tandenborstel en wat kleding als handbagage meenemen. That's it. Een 4 persoons DA40 of een Cessna kunnen 2 volwassenen en twee kinderen. Of drie volwassenen. Of twee volwassenen en meer troep. Dit moet je berekenen met een weight & ballance. (Leeggewicht, passagiers, bagage & brandstof.) Bij een groter verkeersvliegtuig worden hier gemiddelden voor genomen. Wil je langer weg en veel troep meenemen en kinderen meenemen, dan is een vliegticket veel handiger en goedkoper.

Met een standaard PPL (dus zonder Instrument Rating) moet je voldoende zicht hebben en ben je erg afhankelijk van het weer. We hebben een tijdje een Diamond in opslag gehad van wat Noren die onderweg naar Italië in Nederland waren gestrand vanwege slecht weer. Ze hebben een lijnvlucht naar huis genomen en hebben op een later tijdstip, met goed weer, hun reis in de Diamond voltooid.

Deze meneer heeft een TBM850. Dit is een éénmotorige turboprop en heeft een drukcabine. Je hebt dan minder druk op je oren, wat bij kinderen erg fijn is. Bovendien kan je hoger dan 10.000 voet vliegen zonder last te hebben van zuurstof gebrek. Bovendien heb je genoeg ruimte om troep mee te nemen. (Niet alleen voor je zelf, maar ook voor de kinderen.) Aangezien hij een high performance turboprop mag vliegen en ook een instrument rating heeft om met slecht zicht te mogen vliegen, schat ik dat hij minimaal 40k heeft uitgegeven aan vlieglessen. Een tweede hands TBM850 doet zo'n 1,5 tot 3 mio.

Met buitenland tripjes bedoel ik meer:
  • Met een tweepersoons Katana via Calais naar Engeland vliegen. (Kortste verbinding over open water = veiliger met een enkele motor.)
  • Museum bezoeken in Duxford.
  • Nachtje overnachten in een hotelletje of Bed & Breakfast
  • Volgende dag weer terug vliegen.
In twee of drie dagen is de kans dat het weer om slaat goed te voorspellen, dus je komt dan niet onderweg vast te zitten. Een Diamond DA40 is groter, heeft een krachtigere motor en heeft meer bereik. Ze zijn er mee naar de Noordkaap gevlogen en naar Marokko. Als je met twee of drie piloten vliegt is het handig als iemand een instrument rating heeft. Bij minder weer, kan je dan toch thuis komen. Sommige mensen nemen zuurstof mee, zodat ze hoger kunnen vliegen en op instrumenten als het ware "boven het weer" vliegen. Sommige mensen nemen zelfs hun hond mee. Je kan daar gehoorbescherming voor krijgen.. :P
mashell schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:27:
Het enthousiasme voor het vliegen spat van het blog af terwijl het eigenlijk over het kostenplaatje gaat. Dat noem ik nou inspirerend :)
Thx! In een komend blog wil ik het hebben over inspirerende momenten / personen en blog's die ik volg. :)

[Reactie gewijzigd op zondag 6 maart 2016 23:31]


Door Tweakers user Ample Energy, donderdag 10 maart 2016 09:56

Mooie blog weer!
Ik had nog nooit gehoord van LAPL, ik kende alleen PPL. Als ik zo op internet kijk kan je met een LAPL door alle Europese landen vliegen die bij de EASA zijn aangesloten. Ik denk alleen niet dat een LAPL veel goedkoper is dan een PPL, dus ik zou dan direct voor PPL gaan. Heb jij al een LAPL?

4 juni staat in mijn agenda! Het begint wel een beetje te jeuken na je enthousiaste verhalen :P Misschien maar eens een paar intro lessen nemen.

Door Tweakers user Bl@ckbird, donderdag 10 maart 2016 15:12

Thx! LAPL is eigenlijk de opvolger van RPL. RPL was alleen binnen Nederland bruikbaar. LAPL valt onder de nieuwe regels van EASA en is idd. binnen Europese EASA landen te gebruiken. ICAO erkend LAPL echter niet en extra aantekeningen op je LAPL kan je ook vergeten. (Night Qualification, Instrument Rating, etc.) Je hebt maar 30 uren te maken m examen te mogen doen, dus dit scheelt 15 uur t.o.v. PPL, maar theorie examens zijn voor beide hetzelfde. Ik heb geen LAPL en ben meteen voor PPL gegaan.

De Diamond Flyers zijn de vloot begonnen met een Touring Motor Glider (TMG). Vaak zijn het mensen die al hun zweefvliegbrevet hebben, die hier op vliegen en hun LAPL halen. Een LAPL is ook voldoende als je een Micro Light Aircraft (MLA) wil vliegen.
Ample Energy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:56:
4 juni staat in mijn agenda! Het begint wel een beetje te jeuken na je enthousiaste verhalen :P Misschien maar eens een paar intro lessen nemen.
Tot dan! Als je een proefles wil doen, neem even contact op met Bert Kramer. Al je vragen die je hebt kan je dan spuien bij de echte pro's. (Flight Instructors :P) )

[Reactie gewijzigd op donderdag 10 maart 2016 15:20]


Door Tweakers user Ample Energy, maandag 14 maart 2016 16:22

Over gemotoriseerde zweefvliegtuigen gesproken, ken je deze?
https://www.youtube.com/watch?v=TeXV5ij4_t4
Al zal je daar wel een CPL voor nodig hebben i.p.v. LAPL :P

Je zei dat je vliegt voor ¤88 per uur. Is dat dan inclusief of exclusief de flight instructor? En heb je een vaste instructeur?
En bij een normale les landt je 1 keer?

Weet jij eigenlijk of lessen bij verschillende clubs bij elkaar worden opgeteld? Dat wanneer je de kans hebt om 20 lessen in het buitenland te nemen dat dat niet alleen goed is voor ervaring, maar ook voor het minimumaantal lessen geldt. Uiteraard gaat het er uiteindelijk om of je goed kunt vliegen en je de examens goed volbrengt, maar stel 45 lessen zijn voor jou voldoende, dan is het wel lekker als die 20 buitenlandse lessen ook meetellen.

Door Tweakers user Bl@ckbird, dinsdag 15 maart 2016 01:11

Nee.. Maar de bekendste glider met een straalmotor is natuurlijk de U2 Dragon Lady spionage vliegtuig. En die heb ik een keer in Engeland gezien. 88,- Is puur voor het gebruik van het vliegtuig. (Brandstof en afschrijving van motor en propellor.) Daar bovenop betaal ik nog voor een instructeur. Bert Kramer kan je een gespecificeerd overzicht sturen met alle kosten voor het theorie en praktijk gedeelte voor een vliegbrevet. In het verleden waren de kosten zelfs 65,- per vlieguur, maar Lelystad hebben ze de brandstofpomp vervangen. (Vanwege certificering, blablaba..) Eerder konden ze Mogas tanken. (Wat eigenlijk Euro 98 is.) En nu is dit UL91, wat een stuk duurder is. In een kwartiertje ben ik op Lelystad, dus uitwijken naar een ander veld heeft niet zoveel zin. ( Dan ben ik geld kwijt aan diesel voor m'n auto.) En met jerrycans met Euro 98 slepen, zitten ook teveel haken en ogen aan. Recent is het hogere weekend tarief voor landingen op Lelystad vervallen, dus dat is wel fijn. Een landing kost 7,50 en dan maakt het niet uit of het door de week is of in het weekend.

Bij een normale les land ik verschillende keren. (Touch-and-go's) Vaak doen we wat oefeningen boven Oost-Flevoland / Ketelmeer / Veluwemeer / Wolderwijd en doen we daarna 3 of 4 touch-and-go's om landingen te oefenen. Maar ik heb ook een paar keer gehad dat we 8 touch-and-go's deden. Het weer was dan te slecht voor andere oefeningen. ( Zicht was beperkt, of er kwam een bui aan.) Als je dan in de buurt van het vliegveld bent kan je snel landen als het zicht snel slechter wordt. Het kan ook zijn dat de wind schuin op de baan staat en dan is het handig om crosswind landingen te oefenen. Als er in de luchtvaart iets mis gaat, is dit vaak bij de landing, dus er is veel aandacht om landingen te oefenen.

Ik heb 'n vaste instructeur. Als het weer matig is dan hebben we een uur voor de les even contact via Whatsapp of telefonisch, om te bepalen of het zin heeft om te vliegen. In het verleden deed je 45 uur vliegen en dan examen. Nu zijn er Europese EASA regels actief geworden. Vliegscholen moeten officieel ATO gecertificeerd zijn. Dat houdt in dat er een syllabus is waar mijn vorderingen nauwgezet in worden bijgehouden. Nadeel is dat je minder flexibel bent om de les aan te passen aan bijvoorbeeld weersomstandigheden. Voordeel is dat je precies weet waar je staat in je opleiding. Nieuw is ook dat er 4 progressie testen zijn. (Waarbij de laatste test je examen is.) Progressie testen moeten worden afgenomen door een andere instructeur dan waar je normaal les van hebt. (Maar mag wel een instructeur van dezelfde vliegschool zijn.) Met een progression test kijkt men waar je staat. Ik vind het wel fijn, want je vliegt even met iemand anders die je irritante vragen kan stellen en het geeft even een andere blik op dingen. Het houdt je scherp :)

Met de walkaround tappen we altijd wat brandstof af om te kijken of er water in de brandstof zit. Met de progression test werd mij gevraagd hoe je kon bepalen dat het puur brandstof was en geen water. (Ruiken? :? Was mijn antwoord..) De vloeistof spiegel van brandstof loopt een beetje hol en die van water loopt een beetje bol al je het in een peilglas bekijkt. Je kan ook wat water bij de brandstof gieten en dan zie je dat ze niet mengen. Dat soort dingetjes pak je toch even mee als je even met iemand anders vliegt. :)

Die hele Europese EASA regels zijn denk ik ook de reden waarom je lessen in een ander land niet zomaar meer mag meetellen. Maar dit zou je moeten checken bij een vliegschool. We zitten nu precies in een transitie periode, dus ik kan me voorstellen dat de praktische invulling van EASA regels in een ander land nog niet hetzelfde is als in Nederland. Je kan die uren natuurlijk loggen en het is extra ervaring die je op doet, maar ik denk niet dat je ze ook mag tellen voor de wettelijke 45 uur.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 15 maart 2016 15:22]


Door Tweakers user Ample Energy, dinsdag 15 maart 2016 13:38

Bedankt voor je reactie!

Ja, de U2 is ook zo'n prachtding. Ik heb ooit eens iemand gesproken die bij Skunk Works heeft gewerkt en ook met de U2 heeft gewerkt. Hij heeft er volgens mij niet mee gevlogen, maar wat was hij enthousiast over dat ding!

Ik zal Bert Kramer eens een bericht sturen dan. Ik ben druk aan het rekenen en het hangt bij mij een beetje op het aantal lessen/de prijs van een les. Ik wil er rekening mee houden dat ik langzaam leer en dan nog een kleine buffer overhoud, maar kunnen rekenen met een kloppende uurprijs is wel zo handig. Ik kan natuurlijk ook langzamer lessen en zo de kosten spreiden, maar ik weet graag waar ik aan begin.

Een vaste instructeur klinkt wel goed, zeker in combinatie met af en toe een frisse blik tijdens de testen waarin je toch al wat meer gespannen bent. Een goede school helpt natuurlijk ook wel en je moet wel een beetje bij elkaar passen. Ik ben benieuwd naar de open dag.

Grappig dat je begint over water in de brandstof! Ik las gister toevallig over een crash vanwege dat er water in de brandstof zat. Goed om te weten hoe je dat moet controleren :P

Ik hou het vliegen in een ander land even in mijn achterhoofd. Reden dat ik het vroeg is dat ik misschien 1-2 weken naar Amerika ga zonder echt iets te doen te hebben. Maar het was meer een hersenspinsel dan een echt plan. Je hoort weleens "maar een derde van de kosten in NL!" en dan ga je als Nederlander toch denken... :P

Door Tweakers user Bl@ckbird, dinsdag 15 maart 2016 23:27

Ample Energy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:38:Ik hou het vliegen in een ander land even in mijn achterhoofd. Reden dat ik het vroeg is dat ik misschien 1-2 weken naar Amerika ga zonder echt iets te doen te hebben. Maar het was meer een hersenspinsel dan een echt plan. Je hoort weleens "maar een derde van de kosten in NL!" en dan ga je als Nederlander toch denken... :P
Voor de brandstofkosten verhoging op EHLE was het goedkoper om bij Nimbus Air / Diamond Flyers een brevet te halen dan in de USA. Maar nu zijn ze nog steeds competitief t.o.v. andere vliegscholen. (Want: Je hoeft niet commercieel een kist te huren.) Mensen die in het verleden hun brevet in de US hebben gehaald, deden dat in Miami of een ander zonnig resort, waar je gegarandeerd mooi weer hebt en je dus altijd kan vliegen. Ze zitten dan in een hotel of huren een huisje voor één of twee maanden en gaan vol aan de bak met vlieglessen. Hou er rekening mee dat een aantal jaar geleden de Dollar erg goedkoop was en voor weinig Euro's had je veel Dollars. Dat scheelde echt veel, maar nu kan je wel stellen dat Dollar = Euro.

Hoe het met jou zit weet ik niet, maar mij kan je na nieuwe dingen altijd opvegen (Eerste vliegles, eerste keer radio bedienen, eerste keer solo, etc.) Als je dan elke dag vliegles hebt is dat best wel heftig.. Vergelijk het met een spoedcursus autorijden. En nu met de nieuwe regelgeving weet ik niet in hoeverre de Amerikaanse situatie compatibel is met de Europese EASA regels.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 15 maart 2016 23:29]


Door Tweakers user Ample Energy, woensdag 16 maart 2016 13:48

Ja, de dollarprijs zit niet mee. En dan nog accommodatie + vliegtickets + visum + 'gemiste inkomsten'.
En wat je zegt, als je het zo snel mogelijk gaat doen zal het vrij stressvol zijn. Dat is misschien voor iemand die op airliners wil vliegen niet zo erg, maar voor ons moet het vooral leuk zijn.

Wat mij ook een probleem lijkt is dat je dan echt student bent en moet zorgen dat je genoeg uren kunt maken en dat er altijd een FI voor je beschikbaar is. Dat lijkt me in Nederland veel persoonlijker, zeker met een vaste FI.

Ik denk dat ik er in ieder geval over uit ben over welke boeken ik wil, dus ik ga me alvast maar een tijd verdiepen in de theorie. Ik denk dat ik ga voor de boeken van Vrijhof. Waar werk(te) jij mee? Edit: Ik zie net dat Nimbus Air die ook gebruikt.

[Reactie gewijzigd op woensdag 16 maart 2016 13:50]


Door Tweakers user Bl@ckbird, woensdag 16 maart 2016 23:47

KLM Luchtvaartschool stuurt z'n leerlingen eerst naar de USA, zodat ze daar voor de start van hun opleiding veel uren kunnen vliegen. In Nederland doen ze dan hun Instrument Rating en verdere ratings. Voor je Instrument Rating mag het weer minder zijn en dat komt in Nederland helaas regelmatig voor.

Een vaste FI is gewoon handig. Je voortgang wordt dan wel bij gehouden, maar een vaste FI kent je gewoon het beste. Ook de punten die tijdens het lessen meer aandacht nodig hebben.

Ik heb de boeken gebruikt van Bas Vrijhof. Let op dat je geen boeken voor JAR FCL moet hebben, maar voor Part-FCL. Dit zijn de nieuwe EASA regels. De Pilotshop heeft een bundel met de boeken, flight computer, lineaal, en VFR ICAO kaart van Nederland. Compleet alles in één starter kit :P Maar je kan ook eerst alleen de boeken aanschaffen.

Voor de examens moet je de boeken goed kennen. Als er berekeningen vermeld staan, moet je deze ook kennen. (Bijvoorbeeld bij navigatie en berekeningen over luchtdruk en hoogte/temperatuur, benodigde baanlengte, etc.)

Daarnaast heb ik 20 avonden theorieles gedaan bij Nimbus. Als je de boeken kent, kan je de examens denk ik wel halen, maar theorieles geeft meer "context" en je kan vragen stellen en berekeningen / navigatie planningen oefenen. Je leert niet alleen de droge stof, maar je krijgt ook veel voorbeelden mee, hoe iets in de praktijk gaat. Erg nuttig! :) Het vak Human Performance werd bijvoorbeeld gegeven door een cardioloog. Je kan dan allerlei vragen stellen over de impact van vliegen op het menselijk lichaam en de limitaties van het menselijk lichaam. Daarnaast hebben we een rondleiding gehad bij Luchtverkeersleiding Nederland. Je ziet dan dat daar ook gewoon mensen werken en neemt de hobbel weg om als privévlieger de verkeersleiding op te roepen. (Veel verkeersleiders vliegen privé trouwens ook.) Bovendien waren die theorielessen erg gezellig. :)

Door Tweakers user Ample Energy, vrijdag 18 maart 2016 16:39

Die bundel zou wel handig zijn, maar het is een beetje jammer dat de informatie zo summier is en er geen foto's bij staan. Misschien maar een mail aan wagen!

Het lijkt me wel zo prettig om lessen te volgen, maar ik wil wel zeker weten waar ik aan begin, vandaar dat ik eerst wat theorie wil beheersen :P
Ik leer trouwens wel het beste als ik naar iemand die verstand van zaken heeft kan luisteren, dus ik ga er ook niet vanuit dat ik examens wil doen zonder theorielessen te hebben gehad.

Maar zelfs de theorie klinkt mooi, zeker met zo'n rondleiding. Ze maken overigens weer reclame, mocht je je huidige baan zat zijn:
https://www.luchtverkeersleider.nl/
Ik heb geen geschikte vooropleiding gehad, maar misschien ga ik het toch proberen :)

Door Tweakers user Bl@ckbird, vrijdag 18 maart 2016 22:02

Max. 26. Ik ben te oud. Lijkt me ook wel saai.. Hele dag naar zo'n scherm staren :) Ik wil je niet ontmoedigen.. Maar van de 1000 aanmeldingen, ronden maar 2 mensen de opleiding af. Vandaar dat ze continue mensen zoeken. Luchtverkeersleiders kunnen bizar multitasken. Een jongen van begin 20 houdt z'n radarscherm in de gaten, overlegt met z'n buurman, draagt een kist over aan de Belgen en houdt een informatief praatje met ons. _/-\o_

Reageren is niet meer mogelijk